سریال «شهرزاد» اثری قابل قبول اما با روایتی نه چندان جذاب

سریال «شهرزاد» اثری قابل قبول اما با روایتی نه چندان جذاب

سینماپرس/ شاید نحوه روایت و وقوع حوادث زنجیر وار را در قسمت اول بتوان از لحاظ تکنیکی و ارائه بار دراماتیک به نقد کشید. روایتی که هرچند دست مایه های لازم را برای روایتی بی نقص از حوادث عاشقانه زوجی در تند باد حوادث سیاسی دورانی تاریک از تاریخ کشور داشته است، اما نتوانسته آنطور که باید جذابیت روایت را چاشنی فیلمنامه کند

سریال« شهرزاد» چند وقتی است که در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و دومین قسمت از این سریال به کارگردانی حسن فتحی، کارگردان نام آشنای تلویزیون کشورمان از روز گذشته روانه بازار شده است. این سریال که از بازی بازیگران محبوب و مشهوری نیز سود می برد در ارتباط با زندگی دختری به نام شهرزاد( ترانه علیدوستی)است که در یک خانواده متوسط از ریزه خواران رجال سیاسی کشور زندگی می کند و اعتقادات و عملکردش با آنچه پدرش(محمود پاک نیت) بر آن عمل می کند متفاوت است. قسمت اول سریال شهرزاد، با داستان عاشقانه ای در اوضاع نابسامان سیاسی داخلی کشور آغاز می شود و با شکافی که میان او و نامزدش با بازی « مصطفی زمانی» ایجاد می شود به اتمام می رسد.

کودتای ۲۸ مرداد


ماجرای کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ از جمله مسائل مهم سیاسی کشور در دوران معاصر است که به دلیل اهمیت تاریخی و سیاسی آن دست مایه دراماتیک بسیاری از فیلم ها، داستان ها و آثار نمایشی قرار گرفته است. رخدادی که اگرچه سیاسی است اما بر مسائل مهمی همچون فرهنگ و هنر، اقتصاد و زندگی روزمره مردم تأثیر فراوان گذاشته است. در شهرزاد نیز، نمایشی از عشق نافرجام دو جوان به یکدیگر که در تندباد سخت حوادث کودتای ۲۸ مرداد دستخوش تغییرات فراوان می شود داستان را پیش می برد.

دست مایه دیگری که گویی قرار است شخصیت های سریال بر آن استوار باشند و با تأکید بر آن شخصیت ها هر کدام چارچوب شخصیتی خود را پیدا کنند، وجود اختلاف طبقاتی موجود در میان شخصیت های مختلف فیلمنامه است که در ذیل اتفاقات رخ داده در ماجرای کودتا با یکدیگر دچار درگیری و کشمکشی دراماتیک می شوند. « مصطفی زمانی» که نقش جوانی فعال و ضد رژیم را در بخش هنری و فرهنگی مطبوعات کشور بازی می کند، به دلیل ایستادگی در ماجرای کودتا در دفتر مطبوعات با نیروهای اجیر شده شاه که از نوچه های شعبان هستند درگیر می شود و ناخواسته دستش به خون یکی از جان نثاران شاه آلوده می شود. با وقوع این قتل و دستگیری او، خانواده اش که از خانواده های اصیل ولی متوسط جامعه هستند و در رأس آن ها پدرش«مهدی سلطانی» که از بازاری های معتبر و خوش نام است با« علی نصیریان» که از مردان با نفوذ سیاسی دربار است، درگیری دراماتیک پیدا می کند. درگیری که در یک سوی آن خواهش، التماس و تمنای پدر جوان زیر تیغ است و در سوی دیگر بی اعتنایی و جفا و اعمال قدرت مردی که در دستگاه سیاه و بی رحم طاغوت غرق شده است. شهرزاد نیز به عنوان یک راوی زن، روایت گر بیدادگری هایی است که در آن ایام توسط زمامداران امر با زر و زور بر مردم می رفت و اقشار فرو دست و حتی متمول در زیر فشار رجال سیاسی و شازده های قجری قدرتمند دست و پا می زدند.

کشمکش های طبقاتی


این اختلاف طبقاتی که قرار است بستر درگیری های دراماتیک داستان فیلمنامه شهرزاد باشد، در جامعه ای کوچکتر یعنی در خانواده شخصیت«علی نصیریان» نیز به چشم می خورد. در این خانواده معتبر و درباری که قرار است همه از سطوح بالای مملکتی و معتبر باشند، داماد خانواده« شهاب حسینی» داماد سرخانه ای است که هرچند پسر عموی همسرش و از خویشان اوست اما متعلق به سطح فرو دست جامعه است و از جنس مردمی که با سختی روزگار گذرانده اند و با کار و کارگری معاش خانواده را تأمین کرده اند.

این درگیری درونی در خانواده ای که قرار است یکی از نمادهای ایران آن روز به شمار رود، خبر از آشوبی درونی می دهد که اگرچه داخلی است اما بر اثر فشارها و درگیری سطوح مختلف طبقاتی ایجاد شده و هر روز درگیری بیشتری را از سطح به عمق جامعه ایجاد می کند.

نقش شهاب حسینی، با ایجاد التهاب هایی کوتاه اما همیشگی با همسرش که دختری زیاده خواه و درباری است، در تشدید درگیری های خانواده شهرزاد با خانواده نصیریان از جمله نقش هایی است که می توان در قسمت های آینده انتظار کنش های بیشتری از آن داشت زیرا در بستر حوادث قرار دارد و خود از یک سو دچار درگیری درونی با همسر و خانواده اش است و از سوی دیگر قرار است وارد ماجرای درگیری شهرزاد با خانواده همسرش نیز بشود.

روایتی نه چندان جذاب


اما شاید نحوه روایت و وقوع حوادث زنجیر وار را در قسمت اول بتوان از لحاظ تکنیکی و ارائه بار دراماتیک به نقد کشید. روایتی که هرچند دست مایه های لازم را برای روایتی بی نقص از حوادث عاشقانه زوجی در تند باد حوادث سیاسی دورانی تاریک از تاریخ کشور داشته است، اما نتوانسته آنطور که باید جذابیت روایت را چاشنی فیلمنامه کند و با داشتن همه ملزومات درام آنچنان گیرا و جذاب از آب درنیامده است.

بازی ها با وجود ستارگان درخشان سینما و تلویزیون آنچنان باور پذیر و گیرا نیست و دیالوگ ها که این بار نه به قلم نادری بلکه به قلم خود فتحی بر زبان بازیگران جاری شده اند از باور پذیری و روانی کمتری نسبت به دیگر آثار حسن فتحی برخوردارند.

فلاش بک هایی که در طول فیلم دیده می شود از حد لازم و انتظار فراتر رفته و خسته کننده شده است و لزومی به روایت مجدد اتفاقاتی که هنوز یک قسمت هم از آن نگذشته در فلاش بک ها احساس نمی شود.

در مجموع سریال « شهرزاد» را می توان در قسمت نخست آن اثری قابل قبول دانست که هوشمندانه دست مایه داستانی عاشقانه خود را انتخاب کرده است. چراکه فتحی در بازسازی آن دوران از کشور و همچنین کنش های مردمی در سطوح مختلف پیش از این امتحان خود را پس داده است و نشان داده که مردم آن روزگار را به خوبی می شناسد و می تواند از میان زبان و کردار و اعمال آن ها آنچه را که دراماتیک شدنی و نمایشی کردنی است برگزیند و با آرایش زبان و صحنه بر صفحه نمایش تلویزیون بازنمایاند.

باید دید فتحی در این عرصه که می توان گفت همه چیز برایش مهیا است چه می کند و تا چه میزان می تواند در اولین سریال شبکه خانگی اش مخاطب را جذب کند.

[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «سریال «شهرزاد» اثری قابل قبول اما با روایتی نه چندان جذاب» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات