انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند

به گزارش ایرنا، نقد و نقدپذیری در جامعه از موضوع های مهمی است که مورد توجه افراد، گروه ها و تشکل ها در حوزه مختلف قرار گرفته است.
مقوله نقد و نقدپذیری با عنوان گوناگون از آزادی بیان و تجمع ها گرفته تا حق انتخاب، مالکیت و حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری ایلامی مطرح شده اما با وجود تصریح بر همه این ها، موضوع نقد و نقدپذیری در کشور به ویژه نزد دولت های مختلف فراز و فرودهایی داشته است.
بررسی ها نشان می دهد در طول نزدیک به چهار دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی برخی دولت مردان و دولت ها بیشترین توجه و اهتمام را به مقوله نقد، نقادی و نقدپذیری از خود نشان داده و دسته دیگری حتی مجال طرح و تبیین یک انتقاد ساده را به منتقدان ندادند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با توجه به اهمیت موضوع میزگرد جدید خود را به مفهوم و جایگاه نقد و نقدپذیری در کشور اختصاص داده و به این منظور از چهار مهمان که در حوزه سیاسی استان ایلام فعالیت دارند، دعوت کرده است.
مهمانان این میزگرد خدابخش دادوی نصر قائم مقام جبهه متحد اصولگرایان استان ایلام، سید جلیل سجادی اسدآبادی دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام، جواد شرفخانی دبیر حزب مردمسالاری استان ایلام و مهدی مومنی سخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان ایلام هستند که دیدگاه های آنان در پی می آید:

** مومنی: نقد یعنی جدا کردن سره از ناسره
عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان ایلام گفت: مقوله نقد در حوزه ها و ساحت های مختلف از سوی افراد گوناگون مطرح شده اما در اینجا بیشتر مراد از نقد در حوزه فرهنگ عمومی است؛ نقد تعاریف مختلفی دارد که یکی از مهم ترین تعریف ها در این زمینه جدا کردن یک مفهوم خالص از ناخالص و پالایش و زدایش از ناخالصی است.
مهدی مومنی افزود: نقد و نقد پذیری موضوع تازه ای نیست و به کرات در حوزه های ادبیات، سینما، اقتصاد و سیاست از سوی افراد و گروه های مختلف طرح شده اما آنچه در این میزگرد مورد تاکید باید باشد بحث نقد در حوزه سیاست کشور است.
این فعال سیاسی اظهار کرد: یکی از ایرادهای مهم در حوره فرهنگ عمومی این است که وقتی نقدی مطرح می شود آیا کسی که نقادی می کند توان و تخصص جدا کردن سره از ناسره را دارد یا خیر؟ یکی از آسیب های عمومی جامعه ما این است که مسائل را تخصصی نمی بینیم که این از مهم ترین نقاط ضعف نقد و نقادی است به این معنا کسی که در خصوص مسائل اقتصادی تخصص لازم ندارد، می آید به عنوان متخصص اظهار نظر و شروع می کند به نقد که ته این موضوع یک مفهوم نادرست به دست می آید و به سبب نبود اطلاعات، دانش و تخصص لازم نزد این فرد از ته موضوع آشفته بازاری به وجود می آید که این خود به تشویش اذهان عمومی منجر می شود تا اینکه امور بهبود یابد.
** بسترهای نقد اهل فن حتی مخالفان فکری باید در رسانه ها فراهم شود
سخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان ایلام تاکید کرد: یادم است در زمان اوایل انقلاب اسلامی چریک های فدایی خلق می آمدند در رسانه ملی نقد می کردند و آقایان مصباح یزیدی، سروش، احسان طبری و کیانوری هم همینطور در حضور امام خمینی (ره) و در کمال آزادی و آرامش اظهار می کردند هیچ کس آنها را چوب نزد و کافر و مرتد ندانست اما این را با وضعیت کنونی مقایسه کنید، این فضای نقد و نقدپذیری اوایل انقلاب که اتفاقا نظام در دوران تثبیت بود و نیاز به آرامش داشت بود و الان نقد و نقادی سخت و سفت شده است.
مومنی افرود: اکنون که نزدیک به چهار دهه از آن زمان می گذرد چرا باید به نقطه ای برسیم که در رسانه ملی به شخصیت های برجسته نظام و کسانی که سال ها به مردم و نظام خدمت کرده اند توهین شود متاسفانه خط سیر نقد و نقدپذیری در کشور نشان می دهد که ما اکنون از سعه صدر و تحمل و مدارا خارج شده ایم.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ایلام اظهار کرد: اگر مجال نقد و تحمل نظر مخالف در هشت سال دولت های نهم و دهم وجود داشت هیچ وقت این همه آسیب در دوران ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد بر این نظام و کشور وارد نمی شد، اگر مجلس متکثر و مطبوعات آزاد وجود داشت و در کمال آرامش و امنیت روانی دولت را نقد می کردند این همه خسارت و زیان به بار نمی آمد، اینها همه به علت نبود فضای نقد و نقادی در رسانه ها به وجود آمد و باید برای جبران این مسائل به سمت گسترش نقد و نقدپذیری رفت.
وی ادامه داد: به علت همین است که اکنون حتی در این نشست تحمل نقد برای ما سخت و دشوار شده است؛ وقتی ما به عنوان نخبه فکری و سیاسی تحمل نظر یکدیگر را نداریم چگونه می خواهیم دیگران را به نقد و نقدپذیری دعوت کنیم.
سخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان ایلامی افزود: بهترین راه فرهنگ سازی این است که ما نقد و نقد پذیری را از آموزش و پرورش و در دوران تحصیل ابتدایی به دانش آموزان یاد بدهیم و به نظر من نظام آمورش و پرورش ما در این حوزه موفق عمل نکرده و باید برای جبران این خلا وارد عمل شود.

** دادوی نصر: انتقاد باید همراه با قدرت تحلیل باشد
قائم مقام جبهه متحد اصولگرایان ایلام نیز در این میزگرد گفت: مقوله نقد را به می توان به سه مبحث نقد، نقل و نق زنی تقسیم کرد، من با بیان سخنان به شکل نقل که همانا انتقال مباحث بدون پردازش و تحلیل باشد، موافق نیستم، از نظر علمی و عرفی نیز پذیرفته شدنی نیست، نقد همراه با قدرت تحلیل و توام با بکارگیری تعقل است، نق زنی نیز در مرتبه ای بسیار پایین تر از نقد و نقل قرار می گیرد.
خدابخش دادوی نصر افزود: نقد یک نوع قضاوت است که متناسب با یکسری شاخص ها و ارزش ها موضوع ها را دسته بندی می کنیم، بنابراین قضاوت باید عادلانه و همراه با رعایت مسائل اخلاقی باشد، حتی اگر قضاوت در خصوص دشمنان نیز داشته باشیم، در نق زنی فرد مبحث طرف مقابل را رد می کند، بدون آنکه راه حلی برای جایگزینی ارائه دهد.
داودی نصر ادامه داد: در سخنان امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه نیز به مقوله نقد در قالب سخنان عبرت آموز و پندپذیر سفارش و تاکید فراوانی شده است و اگر افراد بشر به این جمله قرآن کریم عمل کنند که به چیزی که نسبت به آن علم ندارید، اظهار نظر نکنید، بسیاری از مشکلات و اختلاف های انسان ها برطرف خواهد شد، افراد نباید نسبت به مباحثی که خود به آن عمل نمی کنند، وارد شوند.
** انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند
وی یادآور شد: نقد نباید با تخریب یا مچ گیری اشتباه گرفته شود، فرد نقاد پیشنهادی را ارائه می دهد و طرف مقابل نیز می تواند آن را پذیرفته یا رد کند و بنا بر سخن بزرگان این عمل موجب اصلاح بسیاری از رویه های نادرست و ناپسند خواهد شد.
مسائل داودی گفت: بر اساس سخنان گهربار امیرمومنان (ع) انسان ها باید کمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشانند ، در بسیاری از مواقع سکوت افراد و اظهار نظر نکردن بسیار معنا داشته و آثار مثبتی به دنبال دارد.
** موضعگیری انفعالی در برابر انتقاد نشانه بی خردی افراد است
وی افزود: اگر افراد در مقابل نقد و انتقاد تاب تحمل نداشته و موضعگیری ناصحیح و انفعالی داشته باشند، این افراد بی خرد شناخته می شوند، بی دانشی، بی عقلی و بی علمی بسیار خطرناک است و اگر انسان ها نسبت به اشتباه های خود در زندگی رفتار اصلاحی نداشته باشند، شاهد گسترش مشکلات جامعه خواهیم بود.
داودی ادامه داد: فرد نقد کننده و شنونده نقد هر دو باید یکسری مسائل را در رفتار و عملکرد خود مد نظر داشته باشند، یکی از مهم ترین مسائل این است که در خصوص موضوعی که تخصص و صلاحیت نداریم، اظهار نظری نداشته باشیم و حتی سکوت در بسیاری مواقع بر دانش افراد می افزاید.
وی تاکید کرد: آفتی که در جامعه ایران مشاهده می شود این است که غرور و تکبر باعث می شود از مواضع اشتباه و ناصحیح خود کوتاه نیاییم و در مقابل نظرهای اصلاحی جبهه گیری داشته باشیم، بسیاری از افراد با وجود آنکه نسبت به خطای خود آگاهی دارند ولی به دلیل کبر و غرور در جهت اصلاح آن گامی بر نمی دارند.
داودی نصر اضافه کرد: حدود 70 درصد مردم به عنوان عوام پیرو و دنباله رو افراد نخبه و گروه های پیشرو در جامعه هستند و این موضوع بیش از پیش لزوم فرهنگ نقد پذیری و انتقاد را در میان افراد نخبه جامعه که دارای کرسی و مسند هستند، دوچندان می کند.
وی گفت: بنا به فرمایش حضرت امیر (ع) زیاده روی در انتقاد حتی در مقابل دشمنان نیز گناه محسوب می شود، اگر کوتاهی کنیم، ستمکار بوده و اگر بی دلیل مطلبی را ولو در خصوص دشمنان مطرح کنیم، نشان از بی تقوایی ماست.
داودی نصر گفت: بیان اتهام ها به اشخاص و گروه ها بدون ارائه مستندات منجر به رواج بی اخلاقی در جامعه شده و نه تنها در جهت اصلاح امور گام بر نخواهیم داشت، بلکه نسل جدید را نیز نسبت به مسئولان و دلسوزان نظام بدگمان و بدبین خواهیم کرد.
وی یادآور شد: نقد کردن اصول مسلم دینی و بدیهیات از سوی افراد و گروه ها امری مضموم بوده و پسندیده نیست و منکر شدن موضوعی همچون حجاب از سوی برخی اشخاص که از ضروریات دینی است، پذیرفتنی نیست.
داودی نصر بر لزوم نهادینه فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه تاکید کرد و گفت: الزام ها و لوازم اجرای آن نیز باید دیده شود، وی یکی از مشکلات حوزه فرهنگی کشور را تعدد نهادها و سازمانه های تصمیم گیر در این زمینه برشمرد و گفت: هر کدام از این دستگاه ها به صورت جزیره ای حرکت کرده و در چارچوب برنامه و ضوابط مشخص فعالیت نمی کنند، پیشنهاد می کنم حداقل در استان ایلام بودجه فرهنگی یک کاسه شده و یک نهاد مسئولیت هزینه کردن آن را بر عهده داشته باشد.

**شرفخانی: همه باید در بیان نقد و نقادی آزادی عمل داشته باشند
دبیر حزب مردمسالاری استان ایلام گفت: مطابق با اندیشه شهید مطهری مخالفان فکری حتی مرتدان نیز باید نظر و دیدگاه خود را به طور آزادانه بیان کنند و حاکمیت باید بستری مهیا کنند که همه افراد جامعه از هر فکر، اندیشه و عقیده ای بدون اینکه تهدیدی متوجه آنان شوند، نظر و نقد خود را ارائه دهند.
جواد شرفخانی افزود: شهید مطهری در جایی می فرماید که در کجای تاریخ می بینید که یک حکومتی که همه مردم آن احساسات مذهبی دارند آن قدر به غیر مذهبی ها آزادی دهد که در خانه خدا و در مسجد پیامبر (ص) منکر وجود خدا شوند و سپس اسلام را نفی کنند و همه تعالیم و دستورهای دین مبین خدا را زیرسئوال برند و حکومت هم با همه گرایش ها دینی و مذهبی این اجازه را به آنان دهد.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان ایلام اظهار کرد: ایشان در ادامه این سخنان می فرماید اگر اینها را بکشید و ببندید دیگر اسلامی باقی نمی ماند، اگر اسلامی وجود دارد به خاطر شهامت، شجاعت و پایمردی و صبر و مدارای رهبران اسلامی در مقابل منتقدان و مخالفان است که این آزادی را به طرف مقابل هدیه دادند.
عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری ادامه داد: در قرآن هم در مورد آزادی بیان و نقد آیات گرانبهای فراوانی وجود دارد که خداوند متعال می فرماید مومنان می شنوند اما باید بهترین ها را انتخاب کنند وقتی این ها را می گوید یعنی اینکه گزینه های دیگری هم وجود دارد، مگر می شود در نظام اسلامی تنها یک گزینه وجود داشته باشد که آن هم احسن باشد، این شواهد مبرهن نشان می دهد که دین رحمانی اسلام بیشترین توجه و تاکید را به مقوله نقد و نقدپذیری در جامعه اسلامی دارد.
** گام نخست جامعه اسلامی نقد و گام دوم نقد پذیری است
شرفخانی گفت: در جامعه اسلامی ما گام اول نقد و گام دوم نقدپذیری است و این دو مقوله هیچ گاه از یکدیگر جدا نیست این یعنی آنکه هم نقد وجود داشته باشد و هم فرهنگ نقدپذیری این فرصت را در اختیار نقد و انتقاد قرار داده است.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان ایلام افزود: در بسیاری از وقت ها شعار حکومت آزاد سر داده می شود و گفته می شود به نقد و نقدپذیری باور وجود دارد اما در واقع این گونه است؟
** نقد و نقدپذیری فرصت های اصلاح امور هستند
وی ادامه داد: نقد و نقد پذیری فرصت هایی هستند برای اصلاح تدریجی امور و نقد و نقادی پیش از آنکه یک گفتمان باشد یک فرهنگ است و مادام که نقد و نقدپذیری تبدیل به فرهنگ عمومی نشود اثرپذیری و کارکرد خود را نشان نخواهد داد.
شرفخانی افزود: نگرش اصلاح طلبان مبتنی بر گفت و گو و نقد و نقادی در کنار نقدپذیری است به اعتقاد ما هیچ کسی مبرا از اشکال و اشتباه و نیست بنابراین باید فرصت نقد و نقادی را به همه داد در مقابل طرف مقابل نیز باید نقدپذیر باشد و ظرفیت پذیرش نقادی را در خود نهادینه کند.
این فعال سیاسی اظهار کرد: هر جا که پذیرش نقد و نقدپذیری مبتنی بر فرهنگ وجو داشته و حکومت این اصل مسلم را پذیرفته به طور قطع و یقین لغزش و خطا نیز در امور جاری به بسیار کاهش یافته است.
شرفخانی تاکید کرد: جامعه با نقدپذیری و نقادی به یقین پویاتر و فعال تر می شود ضمن اینکه امکان تضارب آرا و افکار نیز به بهترین نحو میسر و سرانجام سود این تبادل اندیشه ها نصیب جامعه و حاکم می شود.

** سجادی: تحمل نظر مخالف باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود
دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام به عنوان یک تشکل اصولگرایی نیز در این نشست اظهار کرد: در قرآن کریم فرهنگ تعامل و نقدپذیری به کرات عنوان شده و به مسلمانان سفارش شده امور خود را در سایه همکاری و تعامل انجام دهند تا از این طریق یک زندگی مناسب را شکل دهند.
سید خلیل سجادی اسد آبادی ادامه داد: نظرات گوناگونی در خصوص جایگاه و نحوه انتقاد در جامعه ایران وجود دارد که این موضوع پس از توافق برجام نمود بیشتری دارد و شاهد بیان نظرهای موافق و مخالف از سوی افراد و جریان های سیاسی هستیم ولی در سطح کلان متاسفانه برخی نقدها به سمت تخریب کشیده می شود، در مقوله برجام هم فرصت هایی برای کشور و نظام ایجاد کرد و تهدیدهایی را نیز به دنبال داشته است، چنانچه در مورد پذیرش قطعنامه 598 در سال 67 که منجر به پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق شد نیز می توانیم بگوییم هم منتفع شدیم و هم متضرر.
وی گفت: تحمل نظر مخالف در بین اقشار مختلف باید نهادینه شده و به یک فرهنگ تبدیل شود و همگان باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا اختلاف ها منجر به بروز رفتاهای پرخاشگرانه و غیراخلاقی نشود.
** نقد و نظارت رابطه دو سویه و معناداری با یکدیگر دارند
سجادی اضافه کرد: انسان ها باید بر پایه و مبتنی بر قوه تعقل رفتار کنند، اصولا نقد و نظارت رابطه معنادار و دوسویه ای با یکدیگر دارند و می توانیم در مسیر نقد کردن به نظارت صحیح و اصولی برسیم، کسی که نقد می کند جنبه های مثبت و منفی یک موضوع را باید مد نظر داشته باشد و با رعایت این موارد می توان به نقطه مطلوب رسید.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان ایلام ادامه داد: نقدپذیری دریچه ای است که انسان را به سمت و سوی توسعه سوق می دهد، وقتی نقدپذیر باشیم می توانیم زوایای پیدا و پنهان یک موضوع را شناخته و با درک محدودیت ها و مشکلات تصمیم مفیدتری بگیریم و با رفع نقص های موجود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
سجادی با اشاره به عملکرد دولت های پس از انقلاب گفت: تمامی دولت ها دارای نقاط قوت و ضعفی مختص خود بوده اند؛ در کنار خدمات، مشکلات نیز داشته اند و به عنوان فرد منتسب به طیف اصولگرایان در بسیاری مواقع نسبت به عملکرد دولت های نهم و دهم انتقادهای خود را مطرح کرده ام.
6033/6119/9002

انتهای پیام /*

[ منبع این خبر سایت ایرنا-سیاسی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ایرنا-سیاسی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات