نگاه «پتگر» به نیروهای طبیعت مثل داوینچی بود

بهنام کامرانی در مراسم بزرگداشت نیما پتگر گفت: طراحی برای پتگر یک نوع مراقبه بود و همان نگاهی که لئوناردو داوینچی به نیروهای جاری در طبیعت مانند باد، موج و ... داشت، در نگاه پتگر نیز یافت می‌شود.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب آثار «نیما پتگر» 25 اردیبهشت‌ماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم چهره‌هایی مانند فرشته یمینی‌شریف، مجید رجبی‌معمار، بهنام کامرانی، حسن حامدی، مانی پتگر و ... حضور داشتند.

بهنام کامرانی - منتقد هنری و مدرس دانشگاه - در ابتدای این مراسم اظهار کرد: نیما پتگر اهل مناسبات متداول هنرمندان نبود، بلکه در خلوت و با وسواس کار می‌کرد و در نمایش آثارش نیز همین‌گونه بود. تعداد، تنوع و کیفیت طراحی‌های او شگفت‌انگیز است. او قادر است با کم‌ترین خط و رنگ، اثری خلق کند که فخامت یک بنای یادبود را دارد. طراحی از همان دوران کودکی برای او اهمیت داشته و هرچه جلوتر آمده‌ایم، بر اهمیت آن افزوده شده است.

بزرگداشت نیما پتگر

این منتقد هنری ادامه داد: امروزه طراحی را به مثابه نقاشی معاصر می‌نگرند، یعنی طراحی نه چیزی در کنار نقاشی، بلکه یک رسانه مستقل و مکفی محسوب می‌شود. این ویژگی را نیز به‌خوبی می‌توان در آثار نیما دید. طراحی برای پتگر اهمیت بسیار زیادی داشت و در واقع یک نوع مراقبه به‌شمار می‌رفت.

کامرانی با نمایش تصاویری از طراحی‌های پتگر، گفت: هایکو و نقاشی ذن نیز در دوره‌ای تأثیر زیادی بر نیما پتگر داشت. می‌بینیم که او چطور از یک شکل رئالیستی، به جوهره‌ی آن می‌رسد و عالم را در شکل‌های ساده خلاصه می‌کند. این روح عمیق نیما را نشان می‌دهد که صرفا به دنبال کشیدن یک منظره نبوده، بلکه همواره می‌خواست به جوهره‌ی آنچه به تصویر می‌کشد، دست یابد. ضمن این‌که خیلی دقیق از فضای منفی بهره می‌گیرد و از آن استفاده بیانی می‌کند. او در کارهای رنگی نیز رفتار طراحانه دارد. طراحی برای پتگر در واقع وسیله‌ای برای تعمق و مراقبه است.

پس از او، حسن حامدی - مدیر مسوول نشریه تندیس - در سخنرانی خود به سیر هنر در گذشته تاریخی خانواده پتگر تا امروز پرداخت و به تأثیر متقابل نیما و نامی پتگر بر یکدیگر و همچنین تلاش آن‌ها برای گذر دادن هنر و نقاشی از برهه‌های دشوار تاریخی اشاره کرد.

در بخش بعدی این مراسم، با حضور فرشته یمینی شریف، مجید رجبی معمار و حسن حامدی از کتاب آثار نیما پتگر رونمایی شد. این کتاب که دوره‌های مختلف کاری نیما پتگر را دربر دارد، به‌زودی توسط موزه هنرهای معاصر روانه‌ی بازار نشر خواهد شد.

در ادامه، فرشته یمینی شریف به بیان نکاتی درباره‌ی آثار پتگر پرداخت و گفت: نقد و بررسی آثار او برعهده متخصصان این کار است، اما درباره‌ی نحوه‌ی کار کردن او باید بگویم که نیما با دقت و تمرکز بسیار بالایی کار می‌کرد و در واقع در عالم طراحی غرق می‌شد. به شخصه از میان مجموعه آثارش، به مجموعه‌ی «زخم‌ها» علاقه دارم. انسان‌ها همواره در زندگی خود زخم‌هایی می‌خورند که بر روح و روان‌شان اثرگذار است. نیما سعی داشت این زخم‌ها را التیام‌یافته فرض کند و به همین دلیل، در آثارش با آدم‌هایی مواجه هستیم که برای زندگی پیش رو، مصمم، محکم و استوار هستند.

بزرگداشت نیما پتگر

او ادامه داد: پتگر به‌دنبال کشف جایگاهش در میان دو عالمِ هستی و نیستی بود. دل‌مشغولی او انسان بود و این‌که از پشت چهره‌ها و نگاه‌ها بتواند دنیاهای عجیبی کشف کند. طراحی برای او حرف اول و آخر را می‌زد. پتگرر عزلت‌طلب بود، به این معنا که ترجیح می‌داد در کناری باشد و به کارهای خودش بپردازد. حتی به برگزاری نمایشگاه هم علاقه‌ای نداشت و با همت و اصرار دیگران بود که چنین اتفاقی می‌افتاد. آرزو داشتم کتاب آثار او در زمان حیاتش آماده و منتشر شود، اما کمال‌طلبی او نیز موجب شد که این اتفاق نیفتد.

وی افزود: از تمام افرادی که در یک سال گذشته برای انتشار کتاب زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم نمایشگاه برپاشده، رضایت مخاطبان را برآورده کند.

انتهای پیام

برچسب : بزرگداشت ، نقاش

[ منبع این خبر سایت شمانیوز-فرهنگی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «نگاه «پتگر» به نیروهای طبیعت مثل داوینچی بود» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت شمانیوز-فرهنگی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات