نگاهی به فیلم «شوالیه جام ها» ساخته ترنس مالیک (2015)

نگاهی به فیلم «شوالیه جام ها» ساخته ترنس مالیک (2015)

ابتکار/ در ادامه فیلم های فرسایشی و نه چندان جذاب اسکار 2016 که در سال 2015 در سینماهای امریکا اکران شدند به فیلم ترنس مالیک برمی خوریم که بهترین عنوان شاید برای مشخص کردن ژانر سینمایی اش درام تجربی است چرا که نه به سبک فیلم های داستانگو و کلاسیک و حتی مدرن قصه تعریف می کند و شخصیت
می سازد که بشود گونه اش را داستانی در نظر گرفت و نه قواعد رایج در سینمای مستند را بطورکامل رعایت می کند که بشود آن را مستند نامید ( هر چند قسمت هایی ازفیلم یاد آور مستندهای شاهکار گادفری جیو مانند کویانسکاتسی و پواکوساتسی میاندازد ) .
از این رو سبک جدیدی که ترنس مالیک در سال 2011 با درخت زندگی به دنیای سینما عرضه کرد سال بعدش با "بسوی شگفتی" و بعد تر با همین فیلم شوالیه جام ها ادامه پیدا کرد تا ترنس مالیک با گونه جدیدی از سینمای درام و تجربی تماشاگران سینما را که تجربه شخصیت پردازی و قصه گویی را سالها تجربه کرده اند و حتی از آن تا حدودی خسته شده اند و در سریال های تلویزیونی حد اعلای این شخصیت پردازی را به خوبی مشاهده کرده اند با سبک جدیدی آشنا کند که نه تنها خبری از آن شخصیت پردازی و قصه گویی مرسوم در آن نیست بلکه عمدا از خیلی از قواعد سینمای کلاسیک و قهرمان پرور آشنایی زدایی هم میکند و مخاطبش را با "مفهوم " درگیر کرده و در این بین با بهره گیری از موسیقی و سینماتوگرافی (فیلمبرداری) چشم نواز لذت یک اثر هنری مدرن را به کام تماشاگر تنوع طلب و دوستدار تازگی و پست مدرنیسم نوش جان می کند . به این بهانه به بررسی سه عامل مهم فوق در سینمای ترنس مالیک و بویژه فیلم شوالیه تاریکی می پردازیم:
اول – مفاهیم : مالیک در این سه فیلم اخیرش و بویژه در فیلم شوالیه جام ها با بهره گیری از آموزه های مذهبی و مطالب کتاب مقدس بهترین استفاده و تاثیر را از نریشن و مونولوگ های فیلم بعنوان یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار بر مخاطب و روشن کننده داستان فیلم برده است. او در شوالیه جام ها فیلم را به هشت اپیزود تقسیم کرده است که هر کدام از اپیزودها برگرفته از نمادهای فال یا کارت های تاروت هستند که عبارتند از: ماه – مرد از دار آویخته - مرد عیاش – قضاوت – برج – عالیجناب والا مقام - مرگ و آزادی .
هریک از این عناوین با موضوع کاراکتر مرکزی فیلم و رابطه اش با افراد آن اپیزود رابطه مستقیم و نزدیک دارد.
دوم : فیلمبرداری: امانوئل لوبزکی که بی شک بهترین فیلمبردار زنده حال حاضر سینمای جهان است، یکی از اصلی ترین عناصر زیبایی بخشی و ایجاد جذابیت های بصیر فوق العاده در فیلم های اخیر ترنس مالیک به شمار می آید بطوریکه فیلم های ترنس مالیک وحتی فیلم جدید در حال تولیدش "سبک وزن" هم با لوبزکی پیوند خورده وهمگان این دو نابغه هنری سینمای جهان را باهم می شناسند و به نوعی سرنوشت و سینمایشان به هم گره خورده است هرچند لوبزکی فیلمبرداری اثار اخیر ایناریتو و جاذبه آلفونسو کوآرن را هم انجام داده است.
سوم : موسیقی: موسیقی از دیگرعناصر مهم و تاثیرگذار سینمای مالیک و بطورخاص تر فیلم های درخت زندگی وشوالیه جام ها بود . موسیقی در فیلم های مالیک بطور کامل بعنوان یک شخصیت تعیین کننده به فیلم روح می دهد و حس تماشاگر را نوازش می کند و استفاده از موسیقی به جا و مرتبط در طول فیلم جای خالی خیلی از المان های قدیمی تر را بازی
میکند.
در هر حال تحلیل فیلم آخر مالیک از آن جهت که فیلم سبک متفاوت و یا پیچیده ای دارد، سخت نیست بلکه ابهامی که در برخی موقعیت ها و اتفاقات رخ داده در کنار موتیف تکرار کننده و حالت نصیحت گونه فیلم، باعث میشود که تنها طرفداران سخت جان و شیفته سینمای تجربی مالیک تا آخر پای فیلم بنشینند. به عبارتی دیگر تماشاگر فیلم درخت زندگی که شاید نزدیکترین فیلم به سبک فیلم اخیر مالیک است شاید خیلی عام تر وگسترده تر باشد و مالیک نتوانسته موفقیت فیلم درخت زندگی را در فیلم جدیدش هم برای مخاطب عام و هم مخاطب خاص تکرار کند.



[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «نگاهی به فیلم «شوالیه جام ها» ساخته ترنس مالیک (2015)» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات