آسمان میراث فرهنگی درتمامی دنیا یک رنگ است

  title

 به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی - بهشتی این مطلب را در نشست "تجارب مرمت ایران و آلمان" که همزمان با هفته میراث فرهنگی در محل پژوهشگاه تشکیل شد مطرح کرد و افزود: علوم مرتبط با حوزه میراث فرهنگی از یک سو با آثار کهن سر و کار دارند و از سوی دیگر از جمله جوان ترین علوم به حساب می آیند .

او با اشاره به اینکه گاهی جای این دو با یکدیگر عوض می شوند افزود: در برخی موارد افرادی که خارج از این حوزه تخصصی فعالیت می کنند دچار این ذهنیت می شوند که به عنوان مثال رشته های باستان شناسی و مرمت نیز رشته های کهنی هستند درصورتیکه این رشته ها جدیدند و عمر کوتاهی دارند. بهشتی گفت: اقتضای کوتاه بودن عمر این رشته ها این است که به شدت دچار تغییر و تحول می شوند به گونه‌ای که کارهایی که 40 سال پیش در حوزه مرمت انجام داده ایم امروز خطا و غلط محسوب می شوند . بهشتی هر یک از فعالیت های عملی در حوزه های میراث فرهنگی از جمله مرمت و حفاظت را یک کاربدیع و جدید دانست و گفت: هیچ یک از این فعالیت ها تکراری نیستند به نحوی که وقتی شروع به کار می کنیم نمی دانیم قرار است به چه چیزهایی برخورد کنیم.  رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در میان جمعیت 7میلیاردی جهان افرادی که در حوزه مرمت و حفاظت فعالیت می کنند بسیار محدود اند و قبیله بزرگی نیستند از این رو به آنها قبیله می گوییم که قبله مشترکشان حفاظت است . به گفته بهشتی، هدف این قبیله حفاظت از آثار تاریخی فرهنگی از خطراتی است که آنها را تهدید می کند . بهشتی با بیان اینکه وارد شدن به عرصه ناشناخته حفاظت با جمعیت اندکی که دارد اقداماتی را اقتضا می کند گفت: فعالیت در این حوزه مستلزم آگاهی از یکدیگر، تبادل دانش و اطلاعات است به نحوی که این افراد تجربیاتشان را در اختیار همدیگر گذاشته و از آنها بهره ببرند . او شکست‌ها، ناکامی ها، موفقیت ها و ... را دستاوردهای با ارزشی خواند که تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از آنها استفاده کنندو افزود: دراین منظومه تمامی متخصصان باید با همکاران خود درتمام دنیا ارتباط داشته باشند . بهشتی گفت: در بیشتر موضوعات شاهد این هستیم که آسمان خیلی از کشورهای دنیا رنگ های مختلف دارند اما آسمان میراث فرهنگی در تمامی جهان یک رنگ است . زیرا که وقتی پای درد و دل همدیگر می نشینیم می بینیم که مشکلات میراث فرهنگی در تمام کشورهای دنیا نظیر آلمان، فرانسه و... یکی بوده و مختص کشور ما نیست . وی این مشکلات را علمی، عملیاتی، نبود هماهنگی بین دستگاه ها و ... اعلام کرد و گفت: ساز فعالان حوزه میراث فرهنگی با یکدیگر کوک است زیرا که مشکلات یکسان و راه حل های مشابه دارند . رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظها رداشت: ممکن است کشورهای مختلف دنیا در تکنولوژی با یکدیگر متفاوت باشند اما در حوزه میراث فرهنگی خیلی شبیه هم هستندکه آن هم دلایلی دارد . وی یکی ازاین دلایل را نبود اقتصاد قوی در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: به این دلیل کسی حاضر به سرمایه گذاری‌های بزرگ برای بازکردن گره های کوچک نیست . او با اشاره به این نکته که ایران در مقایسه با کشورهای خاور میانه در حوزه مرمت و حفاظت از بنیه و بضاعت بالایی برخوردار است تصریح کرد: این رشته بصورت علمی در ایران سابقه پنجاه ساله دارد و کشورمان در زمینه فعالیت های آکادمیک و تربیت نیروی انسانی بسیار خوب عمل کرده است . به گفته بهشتی در میان کشورهای همسایه در حوزه مرمت و حفاظت ترکیه به ایران نزدیک است و بقیه با فاصله زیادی از کشور ما قراردارند . او با اشاره به تنوع آثار و گستره وسیع جغرافیایی ایران تصریح کرد: اگر فعالیتمان در حوزه مرمت و حفاظت را با تکالیف قانونی مقایسه کنیم خیلی عقب هستیم و اگر با کشورهای پیرامون مقایسه کنیم خیلی جلو هستیم که این دو همدیگر را جبران می کنند . بهشتی با بیان اینکه در دو دهه اخیر در زمینه حفاظت و مرمت ایران همکاری های بین المللی خوبی در چغازنبیل، تخت جمشید، ارگ بم و... داشته است گفت: این امر نشان می دهد که بنیه کشورمان دراین حوزه آنقدر گسترش یافته که در همکاری های بین المللی بتواند درآن استانداردها بگنجد . رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با ابراز خرسندی از ایجاد شرایط مناسب برای همکاری های بین المللی در حوزه میراث گفت: با توجه به سابقه ای که در گذشته وجود داشته این روند می تواند سریع به جریانی موثرتبدیل شود .   برجام و حوزه میراث فرهنگی محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دیگر سخنران این نشست گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه از تجارب سایر کشورها در حوزه مرمت و حفاظت بهره گیریم زیرا که یونسکو هم بر این موضوع تأکید دارد . او گفت: فضای پس از برجام باعث شد دریابیم که بسیاری از کشورها علاقه دارند پروژه‌های مشترک را با ایران در حوزه میراث فرهنگی انجام دهند .   اهمیت حفاظت پس از کاوش ذات الله نیکزاد کارشناس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی - تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این سمینار به ارایه گوشه ای از پروژه "حفاظت پس از کاوش باستان شناسی در گنبد خانه مسجد جامع گلپایگان" پرداخت . او با اشاره به اینکه این پروژه کاری مشترک میان دانشگاه بامبرگ آلمان و پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی بود ، حفاظت پس از کاوش را مهم خواند و گفت: در بررسی های صورت گرفته دریافتیم این مسجد به قدری اصولی ساخته شده که بعد از 900سال که از ساخت آن می گذرد هیچ صدمه ای از لحاظ پی و بدنه ندیده است . وی با اشاره به کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در 6ترانشه گفت: تحقیق و بررسی نشان داد که این مسجد روی بنای مسجد دیگری ساخته شده است . نیکزاد اظها رداشت: بعد از کاوش با آثاری مواجه شدیم که با گذشت زمان دچار آسیب شده بودند از این رو کار استحکام بخشی و حفاظت گنبد خانه مسجد جامع گلپایگان انجام شد .   مسجد جامع همدان برروی بستری از شهر دوره اشکانی امین تاجبخش عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد همدان و پژوهشگر بناها و بافت های تاریخی نیز در سخنانی به بیان گوشه ای از پروژه "استحکام بخشی گنبد خانه و ایوان مسجد جامع همدان " پرداخت . او با بیان اینکه این محوطه تاریخی در بازار تاریخی همدان برروی بستری از شهر دوره اشکانی ساخته شده است گفت: برخی از مشکلات به وجود آمده برای بنا به نحوه ساخت آن در ابتدا باز می گردد . وی افزود: این بنا روی لایه های تاریخی ساخته شده به همین دلیل بعد از سپری کردن زمان و شرایط آب و هوایی و... دچار آسیب شده است . تاجبخش با اشاره به برخی طرح های حفاظتی که در این بنای تاریخی انجام گرفت تصریح کرد: با بررسی شرایط به منظوررفع مشکلات، طرح مرمت برای بازسازی و حفاظت از گنبد خانه و ایوان مسجد جامع همدان ارایه و اجرا شد . محمد رضا نیکبخت دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی دیگر سخنران این نشست به بیان تجارب مرمت مجموعه چلپی اوغلو پرداخت و گفت: این بنا متعلق به چلپی اوغلو نوه مولانا و از لحاظ کاربری مکانی آیینی مربوط به تفکر مولویه بوده است . وی با نمایش اسلایدهایی از 700سال گذشته این بنا به اقدامات مرمتی و حفاظتی آن اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه یکی از دیوارهای بنا با شیب 45درجه به سمت جلو تغییر جهت داده بود که با امکانات حفاظتی به مرور زمان و بهره گیری از ابزار ، این دیوار به صورت میلیمتر ی به حالت اولیه برگرداننده شد .   ارتباط علمی ایران و آلمان در زمینه مرمت بناها در ادامه این نشست پرفسور مارتینا ابری و پرفسور کریستین رابه از کشور آلمان به توضیح در خصوص برنامه حفاظت فرهنگی که وزارت امور خارجه آلمان ترتیب داده و طی آن با همکاری دیگر کشورها به امر پژوهش و مرمت بناهای تاریخی می پردازد پرداختند. آنان در قالب این برنامه حفاظت فرهنگی در تلاش اند تا میان کشورهای ایران و آلمان ارتباط علمی و اجرایی در زمینه مرمت بناهای تاریخی برقرار کنند . پرفسور مارتینا ابری و پرفسور کریستین رابه در ادامه به بیان گوشه ای از 3پروژه انجام شده در این راستا در ازبکستان پرداختند . در ادامه آنها همچنین بخشی از چگونگی اجرای 3 پروژه حفاظت و مرمت توسط شرکت های خصوصی معماری این دو در برلین را برای شرکت کنندگان دراین نشست تشریح کردند.


خبرگزاری میراث فرهنگی این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .

[ منبع این خبر سایت تبیان-گردشگری می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «آسمان میراث فرهنگی درتمامی دنیا یک رنگ است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت تبیان-گردشگری منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات