سالکی در جستجوی خویشتن

سالکی در جستجوی خویشتن

ایران/ فرهاد آییش از بازیگران غریب و متفاوت در میان بازیگران ایرانی است. او این روزها در چمدان به نویسندگی و کارگردانی خودش بازی می‌کند، در نقش مردی شاید جاهل مسلک که تیپ و شمایل راننده‌ها و شوفرها را دارد. او ساده و عاشق پیشه است. اهل بد و بیراه گفتن است و خیلی زود وقتی مهربانی می‌بیند حرفش را پس می‌گیرد.
فرهاد آییش بارها نقش‌های متفاوت چه برای خودش و چه دیگران بازی کرده است. شاید بازی در چمدان برایش بازی زیاد سخت و پیچیده نباشد که باید گفت نسبت به دیگر کارهایش چنین است. بازی او در سقراط کار حمیدرضا نعیمی مثال زدنی است و او در آنجا با استانداردهای بین‌المللی بازی اش برابری می‌کرد برای آنکه با سحر و افسون می‌توانست سقراطی را بازی کند که هم برایش دل بسوزانی؛ یعنی با او همذات پنداری کند و هم درگیری نقش به لحاظ فکری شوی که چگونه است که این فیلسوف یونان باستان جام شوکران را برای ابراز حقیقت می‌نوشد و ترسی به دل راه نمی‌دهد و هیچ‌گاه دچار معامله و ضعف در مقابل حاکمان نمی‌شود.
او در چمدان عاشق زنی می‌شود که محل نمی‌گذاردش و گاهی هم درباره نکاتی مثل خربزه که زیر پا باعث سریدن می‌شود، بگو مگو می‌کند و مزه می‌پراند. یعنی نقش هم نمی‌طلبد ما قدرت بیشتر یا زوایای بهتری از بازی فرهاد آییش را ببینیم که سال‌های نه چندان دور و شاید 78 بود که او در شرایط سختی برای مائده طهماسبی گزارش به آکادمی کافکا را در سخت‌ترین شکل ممکنش بازی کرد. میمونی که با گریم سنگین باید در مقابل تماشاگران مونولوگی باورکردنی را به تماشا
درمی آورد.
فرهاد آییش یک کمدین است با این تفاوت که بیشتر از آنکه بخنداند تو را به فکر وامی دارد چون زهرخندی را ساطع می‌کند که می‌شود به پیکره وجودی انسان بیشتر و بیشتر درگیر شد و این چالشی است که در آن طنز و آیرونیک اتفاق می‌افتد.
او بازیگری شهودی است و در این مسیر باید مخاطبش هم دچار کشف و شهود شود چون او دلایل منطقی برای نقش پردازی ارائه نمی‌کند و چندان هم اسیر حسیات نیست، بلکه در مسیر متفاوتی که در آن انسان انگار از جایی دیگر راهبری می‌شود، دارد کدهایی را عیان می‌کند که در آن حقیقت انسان جلوه می‌کند و شاید بارزترین و برجسته ترین مثالش هم بازی در همان سقراط باشد که تلاش‌های او را برایمان آشکار می‌کند.
در کارگردانی و نوشتن هم این گونه عمل می‌کند، بنابراین زیاد اهل پرگویی و گپ و گفت نیست چون می‌داند که هر چه حضور و تمرکز بهتر باشد، حتماً کشفیات بهتری را هم به صحنه یا مقابل دوربین آورده است.
فرهاد آییش انسان با مهری است و همین نکته‌ای است که رمز موفقیتش بوده است.
در جهان پر تلاطم او به دنبال خود است و صادقانه و شفاف انسان را می‌کاود و جالب اینجاست که ادعایی هم ندارد و این بر زیبایی کارش می‌افزاید.
آییش مثل یک سالک در جست‌و‌جوی خویشتن است و این مسیر را برایش می‌گشاید که در هر کار گوشه‌ای از انسان را به تماشا درآورد، بخصوص در تئاترهایی که مال خودش است؛ این راه و رسم و امضا بارزتر است.



[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «سالکی در جستجوی خویشتن» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات