استانداردهای ژانر کمدی چیست؟

استانداردهای ژانر کمدی چیست؟

بانی فیلم/ توفیق فیلم های کمدی در گیشه و استقبال مخاطبان از این ژانر را نمی توان نادیده گرفت. این فروش بالا در حالی است که اکثر فیلم هایی که به اصطلاح در ژانر کمدی تولید می شوند عموما طنزهای سطحی و کم محتوایی هستند که استانداردهای سینمای کمدی را رعایت نمی کنند. در قسمت پایانی این گزارش در خصوص آسیب شناسی این ژانر در سینمای کشورمان با حمیدرضا آذرنگ، شاهین باباپور و علی عبدالعلی زاده صحبت کردیم که می خوانید:

حمیدرضا آذرنگ
رسالت فرهنگسازی هنر نباید فراموش شود




حمیدرضا آذرنگ در خصوص خاصیت فیلم های کمدی و جایگاه طنز در سینمای کشورمان به بانی فیلم گفت: با تعریفی که از فیلم های کمدی وجود دارد فقط جهت انبساط خاطر مخاطبان ساخته می شوند، البته می توانند لایه های عمیق تری هم داشته باشند.فیلم های کمدی تلاش می کنند با مخاطب ارتباط احساسی برقرار کنند، اما طنز مقوله کاملا متفاوتی است و این دو مقوله گاهی به اشتباه یکسان انگاشته می شوند و تعریف غلطی از طنز ارائه می شود. طنز معمولا با گزش همراه بوده و ما به ازاهای مسائل روز را در یک اثر می توان دریافت کرد. وی ادامه داد: به عنوان مثال آثار چارلی چاپلین قالب طنز داشته و نقد شرایط را به صورت طنازانه بیان می کرده. یعنی همان گونه که لبخند به لب مخاطب نقش می بندد قطره اشکی هم به همراه دارد. بنابراین مرز باریکی وجود دارد که می تواند طنز را به قهقرا بکشاند و یا کمدی را دچار بی تعریفی کند.
آذرنگ افزود: به دلیل نیاز مخاطب به خندیدن و استقبال آنها از این گونه آثار، سینمای کمدی تا حدودی از هدف اصلی اش فاصله پیدا کرده است. حتی در کمدی ترین آثار جهان هم از لحاظ شرایط اخلاقی جامعه، از محتوای فیلم مراقبت می شود که جزئیات اخلاقی غلط به مخاطب داده نشود. متاسفانه گاهی سریال هایی از رسانه ملی ما پخش می شد که تبعات منفی حتی در میان بچه های دبیرستانی دیده می شد و بسیار نگران کننده بود. متاسفانه به سمتی رفت که این گونه تصویری در فضای کمدی سینما و تلویزیون باب شد.
به هر حال رسالت فرهنگسازی هنر نباید فراموش شود. در واقع هنر باید اثرگذار باشد، حال این تاثیر می تواند لبخند باشد و یا پیام رسانی. ما هنرمندان موظفیم که به پیشبرد فرهنگ مخاطبان خود فکر کنیم. این بازیگر در خصوص بداهه و بداهه پردازی در سینمای کمدی گفت: بداهه بخشی از کار یک هنرمند در سینمای کمدی است. یک کمدین به دلیل همین توانایی می تواند مورد توجه کارگردان ها قرار بگیرد، اما این امر زمانی به سینمای کمدی آسیب می زند که ما همه چیز را به سمت بداهه می بریم، در واقع برای یک فیلم کمدی فیلمنامه خاصی در نظر گرفته نمی شود و تنها یک طرح کلی وجود دارد و کل فیلم به بداهه پردازی بازیگر سپرده می شود.
آذرنگ در ادامه بیان داشت: در سینمای کمدی تلفیقی از طنز موقعیت و و شوخی های کلامی است، اما به هر حال این شوخی های کلامی نیز بایستی کادربندی شده باشند. اگر فرهنگ عمومی جامعه به سمتی حرکت می کند که صحیح نیست هنرمندان باید آن را به سمت دیگری سوق دهند. به هر طریق نباید جلوی گوناگونی المان ها در یک اثر کمدی را گرفت، مهم این است که در هر قالبی که اثر ساخته می شود صحیح و قاعده مند عمل کنیم. وی در خاتمه دلایل استقبال مخاطبان از آثار کمدی را احتیاج مردم جامعه به لبخند دانست و گفت: جامعه ما به شدت محتاج انبساط خاطر است مردم جامعه ما از کوچکترین فرصت های‌شان برای این امر بهره می برند. البته هدف صرفا خندیدن نیست، یکی از فجایعی که در جامعه ما اتفاق می افتد یأس و نا امیدی است که دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی دارد. شادابی صرفا خندیدن نیست، فاکتورهای گوناگونی دارد.

سعید عالم زاده
معضل اصلی سینمای کمدی ورود افراد بدون شناخت و صرفا با هدف اقتصادی است




سعید عالم زاده از کارگردانان سینما با بیان اینکه اساسا دنیای تصویر و تمامی ژانرهای سینمایی باید حرفی برای گفتن داشته باشند در خصوص خاصیت فیلم های کمدی به بانی فیلم گفت: فیلم های کمدی به نوبه خود با استفاده از المان ها و امکانات طنز باید حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی در ادامه در خصوص علل استاندارد نبودن برخی از فیلم های ژانر کمدی سینمای کشور بیان داشت: این امر از دو مسئله نشأت می گیرد، مسئله اول در واقع محدودیت هایی است که برای فیلمسازان و نویسندگان وجود دارد. درواقع آنها نمی توانند آنچه را که می خواهند آن گونه که باید بیان کنند چراکه دچار سانسور خواهند شد. بنابراین در مواجه با این محدودیت ها برخی به طور کلی از این امر کناره می گیرند و آنهایی هم که به فعالیت خود ادامه می دهند از آنجا که درگیر این گونه مسائل هستند آثاری صرفا با هدف خندیدن می سازند. دلیل دیگر ای امر ورود کسانی به سینماست که در این زمینه حرفه ای نیستند و به فیلمسازی با رویکرد تجاری نگاه می کنند. در واقع دغدغه این افراد مسائل مالی و برگشت سرمایه است تا بیان درد جامعه. به عقیده من معضل اصلی در خصوص سینمای کمدی کشور ورود افرادی به سینماست که بدون شناخت و اگاهی و صرفا با هدف اقتصادی به تولید فیلم در این ژانر مشغولند.
کارگردان «توکیو بدون توقف» در مورد نقش بداهه پردازی در فیلم های کمدی گفت: این امر بیش از همه به سلیقه کارگردان و سازنده فیلم برمی گردد. کارگردان هایی در سینمای ما وجود دارند که به هیچ عنوان به بداهه در فیلم های‌شان اهمیت نمی دهند و مبنای کارشان متن فیلمنامه از پیش نوشته شده است. برخی از فیلمسازان نیز از بداهه و بداهه گویی استفاده مفید و درست می کنند. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که درک و آگاهی سیاسی و اجتماعی بازیگری که قصد بداهه گویی دارد تا چه حد است و آیا می تواند از عهده این بداهه گویی برآید یا خیر؟ یک سری از بداهه گویی ها در واقع به کارِ تئاترهای روحوضی می آید، اما برخی از بداهه ها همراه با طنز تلخ هستند و درد جامعه را بیان می کنند که باز هم به انتخاب کارگردان بازمی گردد. بنابراین بداهه پردازی در یک فیلم مشروط به نظارت کارگردان است. بهره مندی درست از بداهه گویی در فیلم ها با تجربه بازیگران نیز مرتبط است؛ به این معنا که ارتباط یک بازیگر چقدربا مردم جامعه اش نزدیک است. البته بخشی از آن نیز مربوط به استعداد و خلاقیت ذاتی آنها می شود. نمونه این بازیگران مهران مدیری است که توان بداهه گویی های خیلی خوبی دارد و اگر این بداهه گویی ها کنترل شوند و در راستای خط داستانی فیلم باشند برای یک فیلم بسیار سودمند هستند.
عالم زاده در مورد دلایل استقبال مخاطبان از ژانر کمدی گفت: اگرنگاهی کلی به اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد بیندازیم می بینیم که تکنولوژی به طرز سرسام آوری در حال گسترش است و انسان ها را به شدت درگیر خود کرده است. بنابراین در چنین جوامعی شادابی و خنده نیاز اصلی مردم است. به علاوه فشارهای اقتصادی و اجتماعی سبب شده است که مردم جامعه ما حداقل برای ساعاتی که به تماشای فیلم می نشینند از این فضا جدا شوند و طبیعتا از این گونه ژانر استقبال می کنند.
این کارگردان در خاتمه خواهان آن شد که نظارت بیشتری بر ساخت و پخش فیلم ها وجود داشته باشد تا هر فیلمی و به هر بهایی ساخته و پخش نشود.

شاهین باباپور
کمدی باید مجاز به شوخی با اقشار و مشاغل گوناگون باشد



شاهین باباپور در خصوص جایگاه طنز و خاصیت کمدی در سینما به بانی فیلمگفت: ای امر بستگی به تعریفی است که از کمدی ارائه می دهیم. غالبا به دلیل تاریخچه بدی که سینمای کمدی در یک مقطع ارائه داد همه به دنبال کمدی هستند صرفا و از هر طریقی حتی استفاده از ادبیات ناصحیح مخاطب را بخندانند. من شخصا با چنین سینمای کمدی مخالف هستم. به هر حال تعریف کمدی با تعریف سینمایی که گرایشات لمپنیزم دارد بسیار متفاوت است.
وی افزوز: مشکل اساسی که در زمینه کمدی در سینمای ما وجود دارد، فیلمنامه است. ما فیلمنامه کمدی خوب نداریم. به علاوه کمدی باید مجاز باشد که با اقشار و مشاغل گوناگون امکان شوخی داشته باشد. کمدی موقعیت باید تعریف شده باشد، اما از آنجا که دست کمدین ها بسته است نمی توانند با هر کسی شوخی کنند، همگی این عوامل سبب می شوند سینمای کمدی ما مشکل داشته باشد.
مضافا اینکه بازیگران کمدی ما از آنجا در آثار برخی فیلمسازان غیر حرفه ای بازی کرده اند فکر می کنند مجاز به هر بداهه پردازی در فیلم هستند. اساسا بداهه سازی و بداهه گویی در تئاتر و سینمای جهان وجود دارد، اما چرا باید این بداهه پردازی از شکل دراماتیزه خود خارج شود و به سمت لودگی رود. به عقیده من دلیل اصلی آن به بازیگر مربوط می شود.
به دلیل اینکه برای بازیگران ژانر کمدی تعریف درستی وجود ندارد بازیگر در فیلم رها می شود و کمدی شکل می گیرد که تعریف دقیق و منطقی نداشته و به سمت لودگی سوق پیدا می کند. کارگردان «مجرد چهل ساله» در خصوص حد و مرز بداهه پردازی در فیلم های کمدی بیان داشت: من خلاقیت کمدین ها را در مقطع عام و کلی قبول دارم، اما اگر گرایش به مسائل دیگری پیدا کند صحیح نیست. خلاقیت معیار دارد و باید توجه داشت هر حرکتی که باعث خندیدن می شود خلاقیت نیست. وی در خاتمه گفت: اساسا خنداندن کار سختی است. مردم از آنجا که در طول روز تحت فشارهای مختلف هستند نیاز به لحظاتی دارند برای تخلیه کردن این فشارهای وارده و بهترین درمان نیز خنده است. به همین دلیل گرایش به سمت فیلم و سینمایی که خنده به لب می آورد زیاد است. به همین خاطر سینمای کمدی در همه جای جهان پر رنگ تر از سایر ژانرهاست.

[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «استانداردهای ژانر کمدی چیست؟» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات