آغاز کارگاههای آموزشی «دارالفنون» با کلاری

 آغاز کارگاههای آموزشی «دارالفنون» با کلاری

مهر/ دومین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با برگزاری کارگاه آموزشی محمود کلاری فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران و چند برنامه آموزشی دیگر در بخش «دارالفنون» همراه شد.
پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه در دومین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه آموزشی محمود کلاری فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران از ساعت ۹:۳۰ برگزار شد، این در حالی است که در این روز علاوه بر برگزاری برنامه یاد شده وکارگاه آموزشی فرزاد موتمن در ساعت ۱۱:۳۰، کارگاه آموزشی الکساندر سوکوروف ساعت ۱۳ و کارگاه آموزشی اصغر فرهادی میزبان شرکت کنندگان در بخش کارگاه های آموزشی «دارالفنون» خواهد بود.

حضور قابل توجه تعدادی از هنرجویان ایرانی و خارجی در این کارگاه های آموزشی از نکات قبل توجه بخش «دارالفنون» است.

محتشم علی دانشجوی ۳۰ ساله پاکستانی که ترم آخر کارگردانی سینما را در دانشگاه هنر تهران پشت سر می گذارد، درباره روند برگزاری این کارگاه ها توضیح داد: دانشگاه هنر تهران ۵ نفر از دانشجویان خارجی خود را برای حضور در این کلاس ها به دارالفنون معرفی کرد که من نیز یکی از این افراد بودم. البته با توجه به اینکه تجربه برگزاری کارگاه های آموزشی در این جشنواره برای اولین بار صورت می گیرد، نمی توان انتظار چندانی از آن داشت.

ای کاش دانشجویان خارجی را بیشتر توجیه می کردند

وی با اشاره به اینکه ایجاد فرصت برای حضور دانشجویان خارجی در این کلاس ها قابل توجه است، گفت: به عنوان یک دانشجوی رشته کارگردانی انتظار داشتم تا این کارگاه ها به صورت عملی و با تمرکز بر روی انتقال تجربه برگزار شود. در حال حاضر کارگاه ها تنها به صورت پرسش و پاسخ است و با توجه به اینکه اکثر شرکت کنندگان خارجی آشنایی چندانی با اساتیدی که پشت صحنه سینما کار می کنند، ندارند، فرصت سوال و جواب ها بیشتر برای دانشجویان ایرانی فراهم می شود. بنابراین بهتر بود که قبل از برگزاری کارگاه ها شرایطی را فراهم می کردند که دانشجویان خارجی نیز با سینماگران برگزارکننده کارگاه ها آشنا شوند.

این دانشجوی پاکستانی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ هنرجوی حاضر در کارگاه های آموزشی ۲۰ نفر خارجی هستند، بیان کرد: بهتر بود که ضعف هایی که در سینمای کشورهای مختلف وجود دارد شناسایی شود تا در مورد آنها بیشتر صحبت می شد، به عنوان مثال ممکن است در بین کشورهای منطقه مباحثی مانند فیلمنامه نویسی و یا فیلمبرداری دچار ضعف باشد. در چنین شرایطی می‌توانستیم با تمرکز بیشتر روی این مباحث کارگاه هایی با بازدهی بیشتر داشته باشیم.

محتشم علی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: کارگاه آموزشی به معنای کار عملی است، اما طی برگزاری کارگاه ها و جشنواره، انتقال تجربه به صورت عملی رخ نداده است. این در حالی است که تنها در کلاس فیلمنامه نویسی آقای کاشانی ما این فرصت را پیدا کردیم تا به صورت تجربی کار کنیم.

مطالبی را به ما آموزش دهید که در کتاب های نیستند

یکی دیگر از دانشجویان ایرانی که در این کارگاه ها حضور دارد، گفت: اینکه اساتید بزرگ سینمای ایران چنین کارگاه های آموزشی برگزار می کنند، قابل توجه است و ما این فرصت را پیدا کردیم که بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

این دانشجو در پایان تصریح کرد: ما نیازمند کلاس هایی هستیم که بخش عملی آن بیشتر باشد نه اینکه تجربه ها به صورت تئوری به دانشجو انتقال داده شود، چراکه همه ما حداقل دو تا سه کتاب از بزرگان سینمای ایران در بخش های مختلف سینما خوانده ایم. ما نیازمند آن هستیم که مطالبی به ما انتقال داده شود که در کتاب ها نباشد.



[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان « آغاز کارگاههای آموزشی «دارالفنون» با کلاری» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات