دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

تسنیم/ صبح امروز مراسم توریع و معارفه مدیر موسسه رسانه های تصوری در سازمان سینمایی برگزار شد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی حرفهای جدی را زد و به قول خودش جواب برخی از نقدها و بیانیه‌هایی که به سازمان سینمایی می‌شود را داد.
طی این مراسم حسین مسافرآستانه مدیرپیشین موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان مشاور سازمان سینمایی حکم جدیدی را دریافت کرد و مصطفی ابطحی به عنوان مدیر جدید این موسسه، حکم خود را از ریاست سازمان سینمایی دریافت کرد.
در آغاز این برنامه حسین مسافرآستانه گفت: کار خیلی مهمی انجام نداده‌ام که بخواهم خیلی درباره‌اش حرف بزنم. موضوع جلسه ما هم برای یک امر طبیعی است که برای من خوشحال کننده است. از آقای ایوبی به دلیل فرصتی که برایم در این موسسه فراهم آورد ممنونم و متشکرم از اینکه بار سنگین را از دوش من برمی‌دارند.
این مدیر هنری با اشاره به دوستی طولانی‌ مدتش با حجت‌الله ایوبی افزود: به ایشان ارادت دیرینه‌ای دارم که ورای سازمان سینمایی است. آنچه در موسسه انجام شد نتیجه دلگرمی‌هایی بود که از ایشان می‌گرفتم و نقاط ضعف را هم به حساب عدم توانایی کافی من بگذارید.
مسافرآستانه اضافه کرد: از همه کسانی که به دلایل مختلف و به حق و ناحق ما را آویختند، سپاسگزارم زیرا ما را متوجه کردند که باید با دقت بیشتری به کارمان ادامه بدهیم.
او با تأکید بر اینکه همیشه کار برایش مهم‌تر از روابط دوستی و ارتباطات شخصی بوده است، متذکر شد: شاید این مسئله باعث دل‌آزردگی بعضی دوستانم شده باشد که از آنان حلالیت می‌خواهم.
در ادامه حکم مشاوره برای مسافر آستانه توسط حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به وی اهدا شد.
ایوبی: امروز VOD تبدیل به یک ضرورت شده است
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در این مراسم گفت: موسسه رسانه های تصویری، اهمیت آن، وضعیت خاص سینمای خانگی و مشکلات آن، مقابله با قاچاق فیلم و توقع جامعه سینمایی از این نهاد، روزگار سختی را برای مسافرآستانه رقم زد و این مدیر با تعهد و همدلی این روزگار را سپری کرد. همه ما روزی به یک مدیر سابق می شویم ولی حسین مسافرآستانه همیشه یک هنرمند باقی می ماند، می توان گفت مهم ترین ویژگی این مدیر سینمایی هنرمند متعهد و عاشورایی بودن آن است، امیدوارم حسین مسافرآستانه با توجه به سوابقی که در سینما بدست آورده است، در سینما بماند.
وی با اشاره به اینکه مسافرآستانه پروژه جدیدی را در حوزه ضبط آثار نمایشی شروع می‌کند گفت: از حسین مسافرآستانه خواسته ام که روزهای آینده پروژه ای تحت عنوان «سینمایش» دنبال کند. براساس این پروژه آثار تئاتر، ضبط سینمایی می‌شوند. تئاتر یک هنر فرهیخته است و در این هنر متون و نویسندگان برجسته ای وجود دارد، اگر مسافرآستانه بعد از بررسی این طرح آن را مورد توجه قرار دهد، چیزی شبیه «هنر و تجربه» در سینما خواهیم داشت که نتیجه آن تولید فیلم های ارزان اما با کیفیت است.
رییس سازمان سینمایی در مورد شخصیت مدیریتی مصطفی ابطحی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه رسانه های تصویری گفت: اقای ابطحی چهره خوشنامی در حوزه ریاست دانشگاه های مختلف است. این مدیر سینمایی یک چهره فرهنگی و توانا است و هرجا که ردپای مدیریت او وجود دارد نشان موفقیت را در او می بینیم و کسانی که با این مدیر کار می کنند می توانند امیدوار باشند که استعدادهای خوبی شناسایی می شوند. ابطحی با توجه به تجربه ای که در زمینه مبارزه با قاچاق فیلم ها بدست آورده است، می تواند این مساله را به خوبی در سینمای خانگی دنبال کند و امیدوارم پروژه هایی را که حسین مسافرآستانه آغاز کرده را به سرانجام برساند.
وی با اشاره به مساله VOD در سینمای خانگی تاکید کرد: VOD امروز تبدیل به یک ضرورت شده است و تمام دنیا به آن توجه می شود چرا که دنیا به این امر به عنوان یک بازار بزرگ نگاه می کند. در حال حاضر کارهای این طرح انجام شده و تنها همکاری با دستگاه های دیگر در این زمینه باقی مانده است که امیدوارم هرچه سریعتر انجام شود چرا که بهترین راه برای نجات سینمای ایران به شمار می رود.
ایوبی گفت: مبارزه با قاچاق فیلم در رسانه های تصویری ادامه خواهد داشت. همچنین امیدوارم ساختار امور بین الملل در این حوزه که در حال حاضر چندان مطلوب من نیست بتواند شکل بهتری به خود بگیرد. علاوه برآن برای شکل گیری دبیرخانه هماهنگی جشنواره‌ها نیز در این موسسه پیگیری می‌کنیم.
ایران و چین با افزایش مخاطب در سینما همراه بودند
بخش دوم صحبتهای ایوبی حرفهایی صریحی بود در مورد مسائل امروز در سینمای ایران و به قول خودش حرف و حدیث‌هایی است که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. او تاکید کرد: همیشه گفته ام که از نقدهای موجود در سینمای ایران استقبال می کنم اما این نقدها براساس محورها و شاخص های درست باشد. همانطور که در همه جای دنیا برای نقد آثار شاخصی وجود دارد، امیدوارم نقد سینمای ایران نیز براساس شاخص های درست صورت گیرد.
وی ادامه داد: اینکه اگر به هنرمندی پروانه ساخت یا پروانه نمایش نگرفت بگوید حال سینمای ایران بد است و اگر مجوز ساخت ارائه گرفت بگوید حال سینمای ایران خوب است، اصلا درست نیست. قرار نیست هرکس حال خود را حال سینمای ایران بداند که اگر حال او بد باشد یعنی حال سینمای ایران هم بد است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به کارهای که در دوسال مدیریتش صورت گرفته است ادامه داد: این انتظار را داریم که ما را با تولیدات سینما بسنجید، این را باید بگویم سینمای ایران امسال و سال گذشته به لحاظ تولید سال درخشانی را پشت سر می گذاشته است. در جشنواره امسال با توجه به اینکه فیلمسازان برجسته ای که سالها از سینما دور بودند در حال ساخت فیلم های جدید هستند، می توانیم شاهد آثار متنوعی باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا با بحران کاهش تماشاگر مواجه هستیم، توضیح داد: در سال گذشته تنها ایران و چین با افزایش مخاطب در سینما همراه بودند؛ چین با استفاده از تولیدات هالیوود و ایران تنها با اتکا به آثاری که در کشور تولید می شود به این جایگاه رسیده است. آمار مخاطبان سینمای ایران در سایت سینما تک وجود دارد و با توجه به اینکه گیشه سینمای ایران تا 90 درصد مکانیزه شده است، نمی توان گفت که این آمار اشتباه است.
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه کارهای دولتی همیشه زمان بر است، تاکید کرد: برای ساخت یک فیلم خانه 27 سال طول کشیده است و هنوز آن را به پایان نرساندیم. دولت در این دو سال توانسته است، همه سینماهای کشور را با یک مدیریت جهادی به سیستم دیجیتال مجهز کند. به برکت نمایش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» 60 شهر کشور صاحب سینما شدند.
به دنبال این هستیم که شیوه حمایت های دولتی در سینما را تغییر دهیم
ایوبی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: در یکی از جلسات بیان کردند که 2 سال گذشته، وضعیت شبیه ماه رمضان دولت بود. وضعیت اقتصادی و بودجه دولت در این دو سال شبیه وضعیت دولت در زمان جنگ بود.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: به دنبال این هستیم که شیوه حمایت های دولتی در سینما را تغییر دهیم. در واقع دولت باید پای خود را از تولیدات سینمایی کنار بکشد، البته این به آن معنا نیست که دولت از تولید فیلم های فاخر حمایت نمی کند، اما این را باید بگویم که این روزها در کارتابل من هیچ طرح و ایده قابل قبول و جدیدی دیده نمی شود و تنها نامه هایی به دست من می رسد که می گوید پول بدهید.
وی ادامه داد: مگر این عزیزان نمی‌گفتند که حمایت بعد از اکران کنید. تأسیس گروه هنر وتجربه نمونه این کار است. به ویژه اینکه کل هزینه آن برابر با ساخت یک فیلم است اما 40 فیلم به ظرفیت اکران ما اضافه شده است.در چنین شرایطی بنیاد سینمایی فارابی از 40 فیلم سینمایی حمایت کرده است و در تلاشیم تا سال آینده از تولید فیلم اولی‌ها حمایت کنیم.
آقای تابش حمایت دولتی را از شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران قطع کنید
این مدیر سینمایی در بیانی صریح تر به تشکیل شورایی بیرون از سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: اتفاقا من حضور و اقدام این آقایان را در شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایرانی به فال نیک می‌گیرم. چون اینها از کسانی هستند که از قدیم خیلی هم دوستشان داشتم و دارم. حالا این آقایان پیش قدم شدند و ما از همین ها شروع می‌کنیم. این‌ها از کسانی هستند که تا به امروز با حمایت‌های دولتی فیلم ساختند. حالا که این عزیزان پیش قدم شدند از آقای تابش می‌خواهیم که حمایت‌های دولتی را از ایشان قطع کنند. از همینجا به عنوان خطاب به آقای تابش عرض می‌کنم که حمایت‌ها را از فیلمسازان این شورا قطع کنند و پول باقیمانده را به فیلم اولی ها و فیلم دومی ها می‌دهیم تا به جوانهایی که وارد سینما می‌شوند کمک کنیم.
ایوبی به مساله اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: خوشحالم در کشوری زندگی می کنیم که رهبر انقلاب در تلاش هستند تا این کشور به یک قدرت جهانی تبدیل شود. اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات داخلی است و سینمای ایران با توجه به اینکه تنها از محصولات و تولیدات داخلی استفاده می کند، می تواند در این زمینه پیشگام باشد و در زمینه اقتصاد مقاومتی تحقیقات لازم را به عمل آورد.
وی با اشاره اینکه عده ای می گویند پروژه های مشترک به معنای نفوذ غرب به داخل کشور است، گفت: افرادی که چنین نظریاتی دارند نه ایران را می شناسند و نه غرب را چرا که اگر ایران و ظرفیت های آن را بشناسند به این نتیجه می رسند که ایران با تولیدات مشترک زیر نفوذ غرب نمی رود، چرا که ما در این پروژه ها فروشنده هستیم نه خریدارکسانی که خودباخته غرب نباشند چنین حرف هایی نمی زنند. در واقع غرب نیازمند سینمای ایران و محصولات آن است.
بحران سینمای ایران زمانی بود که سینما را به عنوان فاضلاب می خواندند
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه من غرب را به عنوان یک مشتری برای سینمای ایران می بیینم در پایان گفت: فکر می کنم که بحران سینمای ایران تمام شده است، در واقع بحران سینمای ایران 2 سال پیش بود، زمانی که هر هنرمندی که می خواست ثابت کند یک هنرمند انقلابی است صبح که از خواب بیدار می شد به کل سینمای ایران فحش می داد. بحران سینمای ایران زمانی بود که سینما را به عنوان فاضلاب می خواندند و معتقد بودند که همه در سینما فاسد هستند.
ابطحی: سینمای خانگی ایران مظلوم است
در ادامه مراسم مصطفی ابطحی مدیر عامل جدید موسسه رسانه های تصویری ایراد سخنرانی کرد. سخنان ابطحی با شعرخوانی از اشعار حافظ و سعدی و مولانا همراه بود. ابطحی گفت: ناظران جهان وقتی به فرهنگ باشکوه ایران می‌نگرند سر تعظیم فرود می‌آورند. این فرهنگ تواسته است محبت و مهر را به بشریت بیان کند.
او با بیان اینکه سینما بهترین ابزار برای افزایش شناخت ایران در عرصه بین‌الملل است،گفت:‌ جشنواره ای در دنیا نیست که آثار سینمای ایران در آن شرکت نکرده باشد. اما در مدیوم تصویری ویدئو و شبکه نمایش خانگی توجه ویژه ای نشده است و آن را تحت عنوان سینمای ایران قرار می‌دادند. با بررسی‌هایی که انجام دادم به این جمع بندی رسیدم که سینمای خانگی ایران مظلوم بوده است. اگر به نمایش خانگی استقلال می‌دادند، می‌توانست برای خودش جایگاه مهمی داشته باشد اما نوع نگاهی که به آن وجود داشته باعث شده سینمای نمایش خانگی مورد غفلت قرار بگیرد.
ابطحی ادامه داد: امروزه بسیاری شهرهای ما سینما ندارند و از سوی دیگر تلویزیون یکسری از مأموریت‌هایش را فراموش کرده است و بنابراین خلأیی شکل گرفته که موسسه رسانه‌های تصویری می‌تواند آن را پُر کند.
ابطحی با تأکید بر ضرورت ارتقاء کیفی آثار نمایش خانگی از شورای صدور پروانه ساخت در شبکه نمایش خانگی خواست: نباید فیلم‌های درجه دو و سه تولید کنیم بلکه باید آثاری با کیفیت و محتوای عالی بسازیم تا توقع مردم از سینمای ملی ارتقاء یابد. مردم برای دیدن تله فیلم به سینما نمی‌روند و این به نفع سینمای ماست. از آنجا که در عرصه رقابت هستیم، اگر تولید را ارتقاء ندهیم، مخاطب را از دست می‌دهیم که در پی آن هنر صنعت سینما بی‌معنی می‌شود.
ابطحی سیستم VOD را فرصتی استثنایی دانست و گفت: اجرای VOD یکی از پروژه های اساسی موسسه رسانه‌های تصویری و سازمان سینمایی است. اگر این سیستم فعال شود در سینما انقلابی ایجاد می‌کند، مشروط به اینکه این سیستم به درستی درک و اجرا شود.
او خاطر نشان کرد:‌ در اجرای تصمیمات نباید موسسات نمایش خانگی حذف شوند. در این سال‌ها این موسسات بودند که چراغ نمایش خانگی را روشن نگه داشتند.
این مدیر هنری با تأکید بر اینکه دولت در مقابله با بخش خصوصی نیست، متذکر شد: دولت حامی بخش خصوصی شبکه نمایش خانگی است. ما قله‌ها را به بخش خصوصی نشان می‌دهیم اما کسی که به سمت قله‌ها حرکت می‌کند، بخش خصوصی است.
ابطحی در مورد ماموریت‌های سینمایی در بخش بین الملل توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در دوره پساتحریم در حوزه بین‌الملل به شدت دنبال تقویت حضور بین‌المللی ایران هستیم و این حضور تنها به معنای شرکت داشتن در جشنواره‌ها نیست، بلکه باید به سمت تولید مشترک و بازاریابی فیلم برویم و بکوشیم سهم مهمی از بازار سینمای دنیا را به ایران اختصاص دهیم.
شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران، نهادی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که توسط جمعی از سینماگران ایرانی از بهار سال 1394 تشکیل شده است. اعضای «شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران» عبارتند از: فرهاد اصلانی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی حسین‌نژاد، سیدشهاب حسینی، پوران درخشنده، سیدضیاءالدین دری، علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، مهدی کرم‌پور، علی معلم، مجید میرفخرایی، سیدضیاء هاشمی.»

دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی

[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «دستور رئیس سازمان سینمایی به مدیر بنیاد فارابی» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات