کارگردان "ایستاده در غبار":سبک سینمای آوینی به فیلم‌سازی من کمک کرد

کارگردان "ایستاده در غبار":سبک سینمای آوینی به فیلم‌سازی من کمک کرد

باشگاه خبرنگاران/ گرفتن تصمیم‌های ساده در لحظه، یک اثر را متفاوت می‌کند. این وجه از کارهای شهید آوینی برایم بسیار آموزنده بوده است.

همایش«آوینی ما، آوینی آن‌ها» به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با موضوع چالش فرم و محتوا در سینما و تأمل بر مقاله «ماهیت سینما» از مجموعه «آینه جادو» با حضور دانشجویان و علاقه مندان این حوزه در تالار شهید آوینی این دانشگاه برگزار شد و «بهروز افخمی» و «محمدحسین مهدویان» دو کارگردان سینما و «وحید یامین‌پور» کارشناس فرهنگی در این همایش به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این همایش کلیپی از مستند‌های شهید آوینی در سالن پخش شد و در ادامه، افخمی در ابتدای این بحث گفت: «با توجه به موضوع بحث، من به فرم و محتوا در سینما اعتقادی ندارم. اعتقاد نداشتن من به نظریه برای این است که فایده‌ای ندارد. مثلا در فیلم سازی اصطلاحاتی وجود دارد که در حوزه نظریه‌پردازی معنی متفاوتی دارد. نظریات کمکی به ساختن فیلم خوب نمی‌کند. کسانی که می‌خواهند کاری بکنند باید به این بپردازند که مرتضی آوینی به چه درد ما می‌خورد و فیلم‌هایش چه تأثیری روی دیگران گذاشت.»

مهدویان در ادامه این نشست گفت: «با نگاهی به آخرین مقاله شهید آوینی می‌فهمیم که او تلاش کرده است که نگاه میان فرم و محتوا را اصلاح کند و از ابتدا تمیز قرار دادن بین فرم و محتوا کار درستی نیست. از نظر من این‌گونه نیست که اول ایده شکل بگیرد و بعد بخواهیم فرمی برایش انتخاب کنیم. این که بخواهیم خود را به فرم و محتوا محدود کنیم، نمی‌توان فیلم خوبی ساخت.»

وی گفت: «گاهی اوقات فیلمساز دوست دارد فیلم را به شیوه خودش پیش ببرد و در دم، اثر را خلق کند. این یعنی به همان ترتیب که موقع تحلیل فیلم را خرد می‌کنیم، فیلم جمع نشده است.»

وحید یامین‌پور نیز در ادامه بحث به ارائه نظراتش در همایش «آوینی ما، آوینی آن‌ها» پرداخت. او در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «از نظر شهید مرتضی آوینی، فرم و محتوا باید توأمان در اثر بجوشد. موضوع لزوما اثر را دینی نمی‌کند. تفکیک فرم و محتوا نادرست است و به هر کدام که صرفا بپردازیم با یک اثر مبتذل روبه‌رو خواهیم شد.»

وی افزود: «نسبت روایت فتح بر کتاب‌ها و مقالات شهید آوینی مثل نسبت عرفان عملی با عرفان نظری است. ساختن فیلم مثل خیاطی نیست. تمام آموخته‌های شهید آوینی در روایت فتح، تجلی شأن نظری این شهید است. چیزی که ما را شگفت‌زده می‌کند این است که چگونه می‌تواند واقعیت را فی‌نفسه به مخاطب نزدیک‌تر کند.»

مهدویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: «در قسمتی از روایت فتح به نام شب عاشورایی شاهد صحنه‌هایی هستیم که مصطفی دالائی به خاطر اینکه به سوژه نزدیک نشود از لنز تله استفاده می‌کند و صحنه تأثیرگذاری خلق می‌شود و همین تصمیم‌های ساده در لحظه گرفتن است که یک اثر را متفاوت می‌کند. این وجه از کارهای شهید آوینی برایم بسیار آموزنده‌تر از مقالات و نوشته‌هایش است.»

افخمی در بخشی از سخنانش افزود: «به نظر من از نظریه‌پردازی به جایی نمی‌رسیم و کار قابل قبولی صادر نمی‌شود. از حرف زدن درباره سینما، فقط حرف زدن درباره سینما را یاد خواهید گرفت. حرف‌های کلی زدن به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند سخنرانی کنند و خودی نشان دهند. اصل فیلم‌سازی آوینی در جبهه و جنگ اتفاق افتاد.»



[ منبع این خبر سایت ماچو می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «کارگردان "ایستاده در غبار":سبک سینمای آوینی به فیلم‌سازی من کمک کرد» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ماچو منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات